دکتر هادی فهیم‌زاده

وبلاگی جهت اشتراک دیدگاه‌ها و مقالات منتخب

دکتر هادی فهیم‌زاده

وبلاگی جهت اشتراک دیدگاه‌ها و مقالات منتخب

باسلام و احترام
اینجانب دکتر هادی فهیم زاده دارای تحصیلات دکترای مدیریت رفتاری و مهندسی صنایع می‌باشم. هدف از راه‌اندازی این وبلاگ اشتراک دیدگاه‌های اینجانب و مقالات منتخب می‌باشد.
امید است با خواست پروردگار و همراهی خوانندگان فرهیخته، این وبلاگ بستری باشد برای علم افزایی جویندگان دانش.

  • ۰
  • ۰

 شبکه O*NET یکی از بهترین و کامل‌ترین بانکهای اطلاعاتی در مورد مشاغل گوناگون است که توسط وزارت کار کشور آمریکا پشتیبانی می‌شود. این شبکه در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی راه اندازی شد. مهم‌ترین بخش و بخش مرکزی این برنامه، پایگاه داده‌‌ای است که از صدها شغل استاندارد شده و توصیف کامل این مشاغل تشکیل شده است. این بانک اطلاعاتی که به صورت رایگان در اختیار عموم افراد قرار دارد، دائماً در حال بروز رسانی است. O*NE OnLine  ابزاری آنلاین در اینترنت است که برای مشاهده اطلاعات و جستجوی مشاغل استفاده می‌‌شود.  همچنین از این بانک اطلاعاتی استفاده‌های بسیار دیگری می‌شود و ابزارهای زیادی را در اختیار مخاطبان مختلفی از جمله متخصصان منابع انسانی، دانشجویان و هر کس دیگری که به دنبال پیدا کردن شغل و یا تغییر شغل است، قرار می‌دهد. در این شبکه اطلاعاتی که در آدرس اینترنتی (onetcenter.org و onetonline.org) قابل دسترسی است، اطلاعات بسیار مفیدی پیرامون انواع مشاغل، شرح شغل، شرایط احراز مشاغل، پرسشنامه‌‌های مربوط به تجزیه و تحلیل شغل، و… می‌‌توان به دست آورد.

این شبکه برای تحلیل مشاغل از یک مدل خاص استفاده می کند. هر شغل به مجموعه ای از دانش و مهارت و توانایی و آن شغل توسط مجموعه ای از فعالیتها و وظایف انجام می شود. شبکه برای توصیف این قسمتهای مهم یک شغل از یک مدل به نام مدل مفهومی O*NET استفاده می‌‌کند که این مدل جنبه‌‌های کلیدی یک شغل را توصیف می کند که به مشخصه های شغل معروف هستند. این مدل در نهایت ۲۷۷ مشخصه از هر شغل را جمع آوری می کند که با اطلاعات اداره آمار کار کشور آمریکا ادغام می شوند و در نهایت توصیف یک شغل تهیه می شود و به بانک اطلاعاتی مشاغل (O*NET) اضافه می شود و با استفاده از ابزارهای مختلف توسط مخاطبان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین ویژگی‌های O*net

  • دسترسی به جزئی‌ترین اطلاعات در مورد صدها شغل بصورت آن‌‌لاین و بسیار ساده
  • دستزسی رایگان به مدل و پرسشنامه های تحلیل شغل
  • بروزسانی اطلاعات O*NET از طریق تحقیقات دقیق و تحلیل داده‌های شغلی
  • امکان مقایسه بین مشاغل مختلف با توجه به «مدل محتوایی O*NET » که در آن اطلاعات بصورت منسجم ارائه شده و امکان مقایسه شغلهای مختلف بر مبنای مهارتهای مشترک، ویژگی‌های شغلی و ویژگی‌های کارکنان را فراهم کرده

منبع: اچ آر یار


  • ۹۸/۰۵/۰۷
  • هادی فهیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی