دکتر هادی فهیم‌زاده

وبلاگی جهت اشتراک دیدگاه‌ها و مقالات منتخب

دکتر هادی فهیم‌زاده

وبلاگی جهت اشتراک دیدگاه‌ها و مقالات منتخب

باسلام و احترام
اینجانب دکتر هادی فهیم زاده دارای تحصیلات دکترای مدیریت رفتاری و مهندسی صنایع می‌باشم. هدف از راه‌اندازی این وبلاگ اشتراک دیدگاه‌های اینجانب و مقالات منتخب می‌باشد.
امید است با خواست پروردگار و همراهی خوانندگان فرهیخته، این وبلاگ بستری باشد برای علم افزایی جویندگان دانش.

  • ۰
  • ۰

رابینسون و بنت (1997) گونه شناسی دو بعدی از رفتار انحرافی در محل کار ارائه کردند و در این گونه شناسی رفتارها بر اساس دو بعد میزان شدت و نوع هدفگیری گروهبندی میشوند...

چنانچه رفتار انحرافی از نوع خفیف و هدف آن سازمان باشد به آن انحراف از تولید گفته میشود و شامل رفتارهایی نظیر غیبت، تأخیر و امتناع از تلاش است. در گروه دیگر رفتارهای خفیفی نظیر شایعه پراکنی و غیبت درباره همکاران، جانبداری بیش از حد، مقصر جلوه دادن همکاران و رقابت غیرنافع قرار میگیرند که هدف آنها افراد سازمان هستند و به آنها انحراف سیاسی میگویند. گروه سوم یا انحراف مالی، رفتارهای انحرافی شدیدی نظیر دزدی، آسیب رساندن به تجهیزات، دروغگویی درباره ساعات کار و پذیرفتن رشوه هستند که سازمان را نشانه رفته اند. گروه آخر رفتارهای شدید معطوف به همکاران هستند که از آن جمله میتوان به آزار جنسی، در معرض خطر قرار دادن همکاران، توهین کلامی و دزدی از همکاران را نام برد که به آنها تهاجم شخصی میگویند. رفتارهایی که در چهار گونه فوق الذکر قرار میگیرند را نمیتوان بی ارتباط با هم در نظر گرفت. در واقع بسیاری از نظریه پردازان ارتباط بین آنها را تصدیق کرده و میپذیرند که رفتارهای انحرافی در ابتدا خفیف هستند اما به تدریج افزایش مییابند و رفتار همدلانه و منصفانه با کارکنان میتواند در تخفیف رفتار انحرافی آنان نقش مؤثری ایفا کند ( Everton, Jolton & Mastrangelo, 2007).

منبع: دانایی فردح., داوودیانز., & احمدیه. (2017). فهم استراتژی‌های کارکنان برای تخریب مدیران در سازمان‌های دولتی. پژوهش نامه مدیریت تحول8(15), 1-15.

  • ۹۹/۰۳/۰۲
  • هادی فهیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی